Tee tulosta tarinoimalla

28 loka 2015
596
0

Kuka keksi ettei työhaastattelussa muka saisi satuilla? Samalla tavoinhan tuotteita ja palveluntarjoajia myydään, miksi siis ei sinua, potentiaalista työntekijää! Onnistuneelle satuhetkelle, myyntityölle ja työnhaulle yhteistä on ainakin yksi asia – tarinallistaminen.

Oppimon ensimmäisellä opetuskerralla 21.10. perehdyttiin tarinankerronnan taidon tuomista mahdollisuuksista työelämässä. Menestyksekäs tarina luodaan seuraavista lähtökohdista:

  • Visiosta: mitä myyt?
  • Luovuudesta: kopioi, mutta tee se luovasti
  • Rohkeudesta: eli rohkeuden esittämisestä
  • Yleisön ottamisesta: puhuttele (ethos), eläydy (pathos), täytä tarpeet (logos)
  • Yleisöspesifistä soveltamisesta: segmentointi
  • Yhdessä tekemisestä: aivoriihet, joukkoistettu palaute, verkostoituminen
  • Tarinan aksentista ja vieheistä: yllätä ja naurata

Usein tuotetta lähdetään myymään siitä lähtökohdasta, millainen tuote on kyseessä (paras, kaunis, virtaviivainen), eikä siitä mitä se palvelee (‘tämä’ asia on suunniteltu vastaamaan nimenomaan ‘tähän’ tarpeeseen).

Samaa voit soveltaa työnhaku- ja työhaastattelutilanteissa: Mitä tuot tähän yritykseen tai tälle asiakkaalle? Havaitse “ikkunat” joihin tähtäät: millaista tyyppiä ja osaamista he hakevat ja miksi juuri sinä olet se tyyppi tai edustat kyseistä osaamista? Kerro visiosi!

Käännä heikkoudet vahvuuksiksi: en ole kovin kokenut ‘tässä asiassa’, joten pystyn tuomaan siihen uusia näkökulmia ja tuoretta näkemystä. Sen jälkeen kerro tarkemmin mitä kaikkea osaat ja miten se palvelee yritystä/asiakasta. Katso tulevaan, positiivisen kautta: En ole vielä perehtynyt tähän osa-alueeseen, sillä olen erikoistunut tuohon toiseen. Älä vähättele itseäsi!

Miksi (visio) ›› Miten ›› Mitä (tuote/osaaminen)

Nopeita “myyntitilanteita” – eli potentiaalisen asiakkaan tai työnantajan kohtaamisia – varten kannattaa opetella pitämään hissipuhe, jossa tiivistät osaamisesi myyvällä ja mielenkiintoisella tavalla alle minuuttiin.

Opetuskerralla tätä harjoiteltiin käytännössä, ja ainakin allekirjoittaneen yllätti toisaalta ajan lyhyys (miten saan tiivistettyä koko koulutus- ja työhistoriani minuuttiin, mitä valitsen, mitä korostan) ja toisaalta kärjen löytäminen puheeseen.

Omalla kohdallani yhdeksi koukuksi valikoitui heikkouden (en osaa kaikkia digitaalisten palveluiden tuottamisen osa-alueita) esittäminen vahvuuden kautta. Jos en itse osaa, tunnen oikeat ihmiset tekemään. Olen nopea oppimaan uutta, ja joutunut uran varrella opettelemaan kaikenlaista taitoja monipuolisissa työtehtävissä.

Yksi vaihtoehto on tiivistää core-osaaminen seitsemään sanan tai kohdan luetteloksi, josta on helppo muokata napakka hissipuhe.

Loppukevennykseksi muistutus eeppisen huonosta tarinankerronnasta. Tämänkin olisi voinut kääntää oikealla asenteella voitoksi!